La mijlocul lunii octombrie ne-am bucurat de primele roade ale muncii noastre din luna septembrie. Luna trecută am realizat training-uri pentru profesori, iar acum a venit rândul lor să facă acest lucru cu elevii. Totul s-a desfășurat sub coordonarea noastră.

Astfel, pe 16 octombrie am dat startul primei sesiuni de training pentru elevi, în cadrul Hotelului Ibis. Fiecare profesor a adus la training cel puțin 10 elevi, astfel încât în cadrul celor 2 zile de training au participat 200 de elevi și cadre didactice.

colaj1-NAUNoi am deschis prima zi de training cu o prezentare a proiectului și a concursului „Ideea mea verde”. Apoi am predat ștafeta profesorilor care au început să lucreze cu elevii folosind metodele nonformale învățate în septembrie, în urma instruirilor realizate de noi. Una dintre ele se referă la agricultura forestieră. Fiecare elev a primit câte o imagine de la o fermă care practică acest tip de agricultură. Ei au scris sau desenat pe spatele imaginii ce anume le sugerează aceasta. „Natura este inima ta,/ Ai grijă de ea!/ Nu poți trăi fără ea!”, ne spune un fluturaș cu aripioare viu colorate cuprins într-o inimă mare și roșie. Acesta este unul dintre zecile de mesaje, care arată cât de mult iubesc și respectă elevii natura, îi recunosc importanța și o protejează. Concluzia unanimă a fost că agricultura forestieră poate genera diversitate și are un rol cheie în conservarea biodiversității.

A urmat prezentarea produsului multimedia realizat în cadrul acestui proiect care oferă mai multe informații despre biodiversitatea din această zonă de frontieră. Copiii au aflat mai multe despre viețuitoarele din acest spațiu – unde locuiesc, cu ce se hrănesc etc. – și au îndrăgit pe loc delfinii și mai ales broscuțele țestoase.

După cum vedeți, pe măsură ce înaintează, training-ul devine din ce în ce mai antrenant și interactiv. Și cum să nu fie așa, din moment ce în peisaj își face loc un arici cu un pet pe post de corp și cu țepi din scobitori. Nasul mare și negru format dintr-un dop este de departe cel mai expresiv accesoriu al ariciului nostru. Și nu este singur; alături de el sunt ursul brun, vulpea, buburuza și alte animăluțe „ambalate” creativ în tot felul de materiale de la pet-uri și scobitori, până la cd-uri și chiar frunze. Toate sunt rezultatul aplicării „Eco Art”, o metodă nonformală care se pare că a avut succes printre cei mici.

Iar distracția nu s-a oprit aici. Elevii au fost antrenați într-un joc aparținând metodei „Ce animal reprezint?”. Fiecare a primit câte un carton care înfățișa un animal. Apoi au trecut pe rând în fața tuturor și au mimat sau au descris prin cuvinte animalul de pe jeton. Recunoașterea animalului se finaliza printr-un schimb de cărți de vizită create de copii, reușind astfel să lege noi prietenii și să se cunoască reciproc.

De asemenea, profesorii au pregătit un film scurt despre biodiversitate. După ce l-au vizionat, elevii au scris ce anume au înțeles și cum poate fi protejată biodiversitatea. La final, au lucrat pe grupe timp de 15 minute și au prezentat în fața tuturor ceea ce cred în legătură cu acest subiect.

Iar pentru că plaja și marea erau la doi pași de noi și, oricât de distractive ar fi devenit lucrurile înăutru, tot în mijlocul naturii învățăm mai multe despre mediul înconjurător și protejarea lui, grupurile de elevi au înlocuit sala de conferințe cu plaja unde au experimentat noi metode de educație nonformală. Totul s-a desfășurat sub supravegherea colegului nostru Marian Paiu. Una dintre metode a fost „Coastwatch”, în care elevii au fost împărțiți pe grupe cărora li s-a înmânat câte o fișă de monitorizare, ei trebuind să numere deșeurile marine pe care le întâlnesc pe plajă. Aceste fișe vor alcătui raportul final al întregii monitorizări care va fi trimis autorităților pentru a trage un semnal de alarmă cu privire la problema deșeurilor marine.

Dacă tot am fost pe malul mării, nu puteam să nu le spunem mai multe copiilor despre cele 3 specii de delfini din Marea Neagră. Iar dacă am adus vorba despre delfini, am făcut și o scurtă monitorizare a acestora. Astfel, elevii au aflat ce anume trebuie să facă atunci când întâlnesc un delfini aflat în pericol. De aici am fost asaltați cu o mulțime de întrebări privitoare la modul de viață al delfinilor, ceea ce ne-a bucurat pentru că astfel am reușit să răspundem celor mai mari curiozități ale elevilor. În plus, pe teren au putut afla mai multe despre instrumentele pe care le utilizăm pentru a identifica delfinii, iar aici putem include binoclul, GPS-ul și camerele foto profesionale.

cola2-NauȘi ziua următoare a fost una plină de activități pentru noi, profesori și elevi deopotrivă. Ea a venit totuși cu o provocare în plus: peste 100 nade copii au venit în același loc, la Hotelul Ibis din Constanța, gata să învețe mai multe despre biodiversitate. I-am împărțit așadar în patru grupe: două dintre ele au rămas în cele două săli de conferințe, iar două și-au început ziua direct pe teren.

Activitățile au fost similare celor din ziua precedentă. Pe lângă acestea, amintim de prezentarea Mării Negre aflată în strânsă legătură cu celebrarea Zilei Internaționale a Mării Negre. După 30 de minute de prezentare și discuții, elevii au desenat sau au descris o vietate din Marea Neagră. Așa cum era de așteptat, cel mai îndrăgit a fost delfinul, urmat de steaua de mare, rechinul mic, căluțul de mare și meduza.

O altă activitate interactivă a fost „Cine sunt eu?” pentru care coordonatorul a trebuit să pregătească niște mesaje pe care mai apoi le-a divizat în două. Fiecare elev a ales câte un mesaj, iar în trei minute, a trebuit să descopere continuarea lui aflată la unul dintre colegi. Cei doi au format mai apoi o echipă, iar fiecare membru a primit pe spate câte o fotografie cu un animal sau o plantă. Scopul acestei metode este aflarea mai multor informații privitoare la biodiversitatea regiunii noastre.

Iar pentru că în această zi au fost prezenți elevi de liceu, și provocările au fost mai mari, activitatea următoare a constat într-o prezentare a ariei protejate Fântânița Murfatlar realizată de către două eleve. Ele au vorbit despre principalele caracteristici ale zonei și au descris motivele pentru care aceasta a fost declarată arie protejată.

La finalul sesiunii desfășurate în interior, fiecare elev și-a exprimat părerea referitoare la activitățile zilei și a lăsat câte un mesaj pentru natură. „Natura este o ființă ce așteaptă ca omenirea să se împrietenească cu ea!” – sună bine, nu?

Se pare că nu a durat mult pentru ca acest lucru să se împlinească pentru că, odată cu încheierea activităților din sălile de conferință, elevii au ieșit pe teren. Ca și colegii lor din ziua precedentă, ei au aplicat metoda monitorizării deșeurilor marine, însă de data aceasta au avut în vedere o aplicație pentru telefon utilizată în lumea întreagă: „MarineLitterWatch”.

În final, putem spune că elevii s-au arătat deschiși către învățarea cât mai multor lucruri noi despre mediul înconjurător și chiar doritori să mai participe la astfel de training-uri. Astfel, am încheiat cele două zile de training-uri cu certitudinea că pe viitor ne așteaptă și alte activități interactive!

Training-urile s-au desfășurat în cadrul proiectului “Natura din jurul nostru”, finanţat prin Programul de Cooperare Transfrontalieră România – Bulgaria 2007-2013.