Dragi prieteni, aşa cum v-ați obişnuit deja, în fiecare lună vă aducem informații noi cu privire la activitățile noastre legate de protejarea delfinilor din Marea Neagră. Dacă septembrie a fost marcat de monitorizările terestre și acvatice, trebuie să știți că nici octombrie nu s-a lăsat mai prejos pentru că s-a dovedit a fi o lună plină de activități desfășurate în același scop. Mai precis, luna aceasta ne-am îndreptat atenția spre revitalizarea rețelei de monitorizare prin includerea de noi voluntari și prin acțiuni de instruire/învățare.

delfini-constantaÎnsă pentru început, trebuie să vă amintim că vara aceasta am realizat un examen necropsic pentru 6 exemplare de cetacee eșuate aparţinând speciei Phocoena phocoena relicta (Marsuin). Necropsia a fost realizată de specialişti Mare Nostrum împreună cu experţi de la Direcţia Sanitar Veterinară Constanţa, Facultatea de Medicină Veterinară Cluj şi Facultatea de Medicină Veterinară Bucureşti. Am mers mai departe și am realizat un studiu de caz despre 3 exemplare aparținând speciei Marsuin – o femelă și doi masculi – pe care le-am supus mai multor investigații. Mai precis, am efectuat un examen necropsic, unul bacteriologic și un examen histopatologic. În urma lor am observat că leziunile multifocale identificate în diferite organe în urma diseminării vasculare bacteriene sugerează evoluția unor boli sistemice. Am prezentat aceste rezultate în cadrul celei de-a II-a Conferințe de Medicina Mării, promovând totodată și programul Monitorizarea și conservarea delfinilor din Marea Neagră.

În ceea ce privește revitalizarea rețelei de monitorizare, am finalizat deja perioada de înscriere și ne mândrim cu nu mai puțin de 26 de instituții de învățământ din Constanța și Tulcea care fac parte din programul nostru. Acum suntem în perioada de instruire a grupurilor de elevi voluntari ce vor activa în această rețea în perioada acestui an școlar. Până în prezent, am reușit să realizăm 17 instruiri și deja simțim cum a doua jumătate a drumului nostru este mai ușoară. La o lună de la începerea școlii, prezentările noastre la clasă sunt binevenite – nu o spunem noi, ci profesorii și mai ales elevii!

Desigur, nu au putut lipsi nici expedițiile de monitorizare, deși, așa cum e de așteptat, vremea devine din ce în ce mai neprietenoasă, cu rare excepții. Am profitat de cele câteva zile cu vreme frumoasă și am realizat 3 expediții terestre de monitorizare, neobservând nici un cetaceu eșuat. N-am stat prea departe de mare și am derulat și 2 expediții acvatice. În ultima expediție, am observat 3 Afalini (Tursiops truncatus ponticus), dar pentru o perioadă scurtă de timp, iar exemplarele nu au fost suficient de aproape pentru a le fotografia. Nu putem decât să ne bucurăm pentru că, deși scumpi la vedere, se pare că delfinii noștri au avut parte de o lună bună!

Chiar dacă nu am înregistrat cazuri de eșuări în octombrie, vrem să atragem atenția asupra cauzelor acestora și a pericolelor cu care se confruntă delfinii din Marea Neagră. În prezent lucrăm la un articol dedicat eșuărilor din ultimii 5 ani, ce va fi publicat în revista Cercetări Marine, a Institutului Național de Cercetare – Dezvoltare Marină „Grigore Antipa”.

Dacă vreți să îi ajutați și voi, puteți oricând să vă implicați în proiectele noastre. Ne place să credem că acțiunile noastre din octombrie s-au desfășurat sub deviza „unde-s doi, puterea crește” pentru că numai împreună putem extinde rețeaua de monitorizare a delfinilor. Mici sau mari, fiecare dintre noi poate fi o verigă importantă în această rețea. Pentru că în cele din urmă, scopul nostru este să fim cât mai mulți pentru ca delfinii să înoate liberi în apele sigure și curate ale Mării Negre!