colaj-delfin

ONG Mare Nostrum a răspuns joi, 1 septembrie 2016, chemării turiștilor din Eforie Sud care au descoperit un delfin eșuat în apele de mică adâncime. Specialiștii organizației au ajuns la fața locului într-o oră de la anunțarea eșuării (la 11:02 am primit anunțul de la dispeceratul Apelor Române) și după două ore în care turiștii și salvamarii au încercat de două ori, din proprie inițiativă, să întoarcă delfinul în larg, dar acesta a revenit la mal, de fiecare dată. Pe toată perioada scursă între anunțul eșuării și momentul în care echipa de intervenție a ajuns la fața locului, Marian Paiu, coordonatorul Programului de conservare a cetaceelor de la Mare Nostrum, a ținut legătura cu cei aflați în preajma delfinului, pentru a le oferi indicații cu privire la modul de intervenție. Astfel, el le-a indicat să îl țină la suprafață, să nu îl ducă în larg și, mai ales, să nu îl lege cu sfoară și să îl tragă de coadă.

Un delfin suferind alege să se îndrepte către țărm, urmându-și instinctul primar de conservare a speciei, după cum ne-a declarat și dr. Adrian Bâlbă, directorul Complexului Muzeal de Științe ale Naturii, din Constanța:

Delphinus delphis, delfinul comun, în mod particular, nu vine unde sunt oameni la mal, sub nicio formă, decât dacă este bolnav. În consecință, nu trebuie să facem, din prima, eforturi de a-l îndepărta, pentru că el, mamifer fiind, are nevoie să respire și este un comportament ancestral al cetaceelor de a eșua pe uscat, acolo unde pot să respire fără efort. Densitatea corpului la delfini este mai mare decât la oameni și nu plutesc, astfel că există pericolul de înec. Dacă întâlnim un delfin la mal, nu trebuie să ne repezim să-l împingem spre larg, mai ales cu metode barbare – tras cu funii de coadă ș.a.m.d. pentru că se îneacă, îi crește nivelul epuizării, iar prin manipulare de către om, animalul se sperie foarte tare. În consecință, ajuns la mal, trebuie lăsat acolo și chemați specialiștii, care să-l examineze și ei decid dacă acel delfin poate sau nu să fie dus înapoi, în larg”.

Reprezentații Mare Nostrum au constatat starea delfinului (respirație agitată, sângerări în zona rostrului și a înotătorii codale) și, ținând cont de faptul că delfinul a revenit de două ori la mal, au luat decizia de a-l transporta de urgență la Delfinariul din Constanța pentru investigații și tratament. Menționăm că pe durata transportului delfinul a fost îngrijit în permanență de doi membri ai echipei Mare Nostrum, fiindu-i asigurată umectarea tegumentului și protecția acestuia. În plus, cei doi reprezentanți Mare Nostrum au încercat să îl liniștească și să diminueze cât mai mult stresul transportului. Din nefericire, delfinul a decedat pe drum, până la Constanța și a fost predat Direcției Sanitar Veterinare pentru necropsie și investigarea cauzei morții.

Din buletinul de analiză al DSV (atașat acestui comunicat de presă) se poate vedea clar că delfinul suferea de inaniție (acesta nu s-a mai hrănit de zile bune, stomacul și intestinele erau goale), consumându-și și din rezervele de grăsime (stratul fiind de doar 2,5 cm). Totodată, se menționează prezența unui emfizem pulmonar, cauzat, cel mai probabil, de încercările repetate ale oamenilor de a întoarce delfinul în larg (fiind atât de slăbit, el nu și-a mai putut asigura flotabilitatea, s-a scufundat și s-a înecat cu apă). Organele interne erau congestionate, semn al unei afecțiuni de natură virală, bacteriană sau din cauza stresului prelungit, nefiind posibil să identificăm clar acest lucru până când nu vom primi rezultatele analizelor detaliate de laborator, din probele prelevate din principalele organe. Acest probe vor fi analizate la Universitatea  de Medicină Veterinară din Cluj și Universitatea de Medicină Veterinară și Farmacie din Brno, Cehia. La Constanța, din păcate, nu există un laborator specializat pentru astfel de analize.

Sângerarea delfinului a fost cauzată de prezența unor leziuni superficiale, acestea nefiind fatale.

Vrem să mulțumim doctorilor veterinari din cadrul Delfinariului Constanța, care au fost în permanent contact cu echipa de intervenție, asigurând suportul informațional necesar pentru a lua cea mai potrivită decizie.

Pentru noi este foarte important sprijinul comunității locale și ca oamenii să înțeleagă și să urmeze întocmai indicațiile primite prin telefon, până când echipa Mare Nostrum ajunge la locul accidentului. Informațiile transmise de oameni legate de eșuare, trebuie să fie cât mai precise, fără supoziții, astfel încât să venim cât mai bine pregătiți, pentru că într-un fel se intervine în cazul un exemplar juvenil, de mici dimensiuni și altfel în cazul unui adult de apoximativ 2 metri.

Totodată, fără a ne plânge, contăm pe înțelegerea faptului că avem o capacitate redusă de intervenție în astfel de cazuri, perioada noastră de răspuns neputând fi comparată cu cea a unui serviciu public de intervenții. Echipa Mare Nostrum acționează în mod voluntar, fără plată pentru aceasta și, de cele mai multe ori, aflată în timpul liber. Mașinile noastre circulă respectând regulile de circulație la fel ca orice alt autoturism, iar echipamentele și fondurile sunt destinate altor activități, dar folosite în mod excepțional pentru intervenții.

Salvarea vieții unui delfin este o încercare dificilă, iar riscurile asumate presupun și eșecul, la fel ca în cazul unui om. Cu toții ne-am fi dorit ca mamiferul eșuat la Eforie Sud să poată fi salvat și să ajungă viu la Delfinariul din Constanța, unde i se pregătise un bazin de carantină și unde ar fi putut primi ajutor de specialitate din partea medicilor veterinari. Dar, circumstanțele în care a eșuat delfinul, înfometat, lovit, suferind și epuizat nu i-au permis, din păcate, să supraviețuiască”, a declarat Marian Paiu, Coordonator al Programului de monitorizarea și conservarea cetaceelor din Marea Neagră.

ONG Mare Nostrum își respectă cu fiecare intervenție valorile sale de: profesionalism, integritate și curaj. Ne asumăm atât succesul, cât și eșecul în egală măsură, învățând din fiecare experiență pentru a fi mai buni data viitoare. Ne asumăm voluntar astfel de acțiuni, pentru că recunoaștem golul legislativ și de autoritate în gestionarea situațiilor de urgență în cazul delfinilor, dezvoltând parteneriate și resurse umane competente. Atfel înțelegem rolul unui ONG”, a declarat Mihaela Cândea Mirea, director executiv ONG Mare Nostrum.

Dacă observați un delfin eșuat, este vital să ne contactați cât mai repede, la numerele de telefon 0241612422 / 0341407432  sau 0763255731 (linie NON-STOP!), pentru a putea interveni la timp și a crește șansele maniferului de a fi salvat.

De asemenea, pe site-ul http://www.delfini.ro  găsiți formularul on-line prin intermediul căruia ne puteți trimite informații cu privire la delfini (vii sau morți).

Persoană de contact: Marian Paiu, tel.: 0763255731 și office@marenostrum.ro / marian_paiu@marenostrum.ro.

Cecilia Pătrăhău – Responsabil PR – mobile: +40740319631

Address: Bd. 1 Decembrie 1918, nr. 3, bl. F17, sc. A, ap. 3, Constanta 900711

Phone/Fax: +40241/612422; +40341/407432
Web: https://ongmarenostrum.wordpress.com/

 

 

.