Cât de utilă este implicarea cetățenilor pentru cercetare?


anemone1

Citizen Science este un concept care aduce în prim plan implicarea cetățenilor și modul în care aceasta poate schimba mentalități, poate genera rezultate, dar mai important decât atât, poate ajuta cercetarea. Află cum a fost implementat acest concept în cadrul proiectului Anemone și ce potential de a genera rezultate care contează!

În cadrul proiectului Anemone s-au desfășurat 8 ateliere de implicare a cetățenilor, ce au fost organizate în 4 țări din jurul Mării Negre. Două  subiecte majore au fost abordate- deșeuri marine și cetacee și peste 350 de oameni au participat  la activitățile dedicate proiectului. Proiectul ANEMONE a oferit ocazia oamenilor de știință și cetățenilor să interacționeze, să împărtășească cunoștințe și să colaboreze. Dacă în trecut cetățenii nu au reprezentat un grup țintă de interes, în cadrul proiectului Anemone, aceștia au devenit un grup esențial pentru zona Mării Negre și nu numai.

1._ANM_workshops

 

Cum a fost aplicat conceptul de citizen science în cadrul Proiectului ANEMONE?

  •   În Bulgaria, ambele ateliere au avut ca obiectiv creșterea gradului de conștientizare a instituțiilor și a publicului larg cu privire la inițiativele aflate în derulare legate de deșeuri marine și cetacee.
  •   În România, în cadrul primului atelier, pe tema deșeurilor marine, au fost instruiți peste 30 de cetățeni în utilizarea metodologiei de monitorizare, centralizarea și analiza datelor. În urma celui de al doilea atelier, dedicat cetaceelor, a rezultat o bază de date care arată ce instituții colectează și au date despre acestea, măsurile implementate și cele care trebuie să fie adresate. 13 cadre didactice au fost instruite cu privire la modul de efectuare a monitărizării cetaceelor și acesția au instruit, la râdul lor, elevii care fac parte din rețeaua de monitorizare.
  • În Turcia, în cadrul primului atelier s-au discutat soluții pentru problemele legate de deșeuri marine și unele instituții au creat rețele de sensibilizare în școli. Profesorii vor împărtăși cunoștințele cu elevii lor și îi vor angaja în activități menite să protejeze mediul marin. Al doilea atelier a abordat subiectul cetaceelor, fiind discutate aspecte relevante legate de cetaceele din Marea Neagră, legislația și activitățile necesare pentru conservarea lor.
  •    În Ucraina, participanții au avut șansa de a descoperi informații importante despre problema poluării mediului marin cu deșeuri și despre cea a conservării cetaceelor ​​în regiunea Mării Negre, discutând posibile modalități de rezolvare a acestora. La primul atelier, participanții au explorat și instrumentele existente pentru monitorizarea deșerurilor din mediul fluvial și marin.

2._ANM_workshops

În urma acestor ateliere au rezultat o serie de concluzii, precum:

 

  • Subiectele discutate reprezintă două subiecte importante pentru toate țările riverane Mării Negre: Deșeuri Marine și Cetacee.
  •    Atelierele organizate în cadrul proiectului ANEMONE au fost primele dedicate în totalitate cetățenilor.
  •  Acestea au reprezentat o modalitate eficientă de implicare a cetățenilor în cercetare, oferindu-le detalii, informații tehnice, construind de fapt un teren comun, din care cetățenii învață cum să contribuie la monitorizarea deșeurilor marine și a cetaceelor.
  •   Aceste tipuri de activități construiesc rețele între persoane cu interes comun.-   Atelierele de implicarea a publicului reprezintă o modalitate sigură pentru cetățeni de a fi informați în mod corespunzător și de a primi informații clare și detaliate de la oficiali, cercetători care sunt direct în contact cu problema, reducând efectul știrilor false.
  •   În cadrul acestor ateliere au fost create grupuri de inițiative care au reprezentat resurse pentru activitățile desfășurate în cadrul proiectului, în fiecare țară.

 

Aceste ateliere au fost organizate în cadrul proiectului ANEMONE – “Evaluarea vulnerabilității ecosistemului marin al Mării Negre la presiunile antropice”, BSB-319, finanțat prin Programul Operațional Black Sea Basin 2014-2020,

footer_marliter

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s